woensdag 30 januari 2008

Staat dit ons te wachten ....... ?

Ja, dat krijg je dan als we ver van huis zijn en goede ideeen krijgen.
We gaan onszelf en Xplora verder (virtueel) doorontwikkelen.
Wellicht kom je Niette en Tsjak (voorlopige werknamen) binnekort wel tegen in deze gedaante .......

of als .....







Het kan natuurlijk ook dat je Niette tegen komt als .....











Maar waarschijnlijk past toch het beste .......










Ook Tsjak kan in verschillende identiteiten voorkomen .....

Misschien kom je zelfs Eky nog wel tegen anchter haar bureau .....



Ook een klaslokaal en Xplora kan verschillende gedaanten aannemen, als we de studenten maar de ruimte bieden om helemal los te gaan met het vormgeven van hun eigen leeromgeving!























Meer betekenis geven aan data

Hoe kun je data slim bij elkaar brengen en daar nieuwe betekenis aan geven? Dit was het onderwerp van de workshop die werd gegeven door George Siemens en een collega. Zij gaven in vogelvlucht een beeld van nieuwe 'tools' die je kunt gebruiken om verborgen trends te visualiseren. Voorbeelden:

- MANY EYES om snel tekstanalyses te maken

- TWITTER waarmee je niet alleen kunt vertellen wat je op dat moment doet maar waarmee je ook kunt vaststellen waar de info vandaan komt, je kunt ahw een 'voetafdruk' maken

- XOBRI Analytics for Outlook om je 'email cycle' te bekijken

- QUINTURQ om relaties tussen onderwerpen op google te ontdekken

-WORLDMAPPER om de wereld met andere ogen te bekijken

In de vragenronde/discussie bleek dat deze 'tools' goed in te zetten zijn in allerlei onderwijssituaties en dat het 'critical thinking' van lerenden kan stimuleren. Ook voor onderzoekers zijn het krachtige instrumenten vooral om gegevens te aggregeren (meta). Dus misschien ook interessant voor het team onderzoek. Henk, Wil, Jan en Ger kennen jullie deze tools?

Opgelet: klik op dit geweldige filmpje over dataverwerking
http://www.youtube.com/watch?v=hVimVzgtD6w

Educational Publishing: Moving from the 18th to the 21st Century in One Step

Informatiespecialisten opgelet!!!

Bob Young is iemand die nadenkt over nieuwe mogelijkheden om gebruik te maken van informatietechnologie. Zijn laatste bedenksel is Lulu (http://www.lulu.com) een marktplaats waar auteurs zelf hun boeken of andere producten kunnen verkopen. Een soort van eBay of marktplaats maar dan voor creatieve producten. Je uploadt je product en bepaalt zelf de prijs. Als iemand het koopt wordt er een hardcopy van gemaakt volgens jouw specificaties en verscheept naar de koper, wereldwijd. Ook heel geschikt voor syllabi van docenten etc.
De moeite waarde om eens naar te kijken.

Hmmm ...... worden we het dan toch met elkaar eens ??


Een beeld van postersessies

Een eenvoudige reportage:















Nog een voorbeeld:

LITRE




LITRE: Learning in a Technology-Rich Environment
Onderzoek naar de invloed van technologie op het leren van studenten.


Doel Universiteit m.b.t. technoly en onderwijs:
- verbeter het leren van de student m.b.v. technologie
- systemtisch effectiviteit van inzet technologie evalueren
- leren van de ervaring en successen met als doel opschalen naar universiteit breed gebruik

Resultaten tot nu toe (het geleerde):
a) technology enhances student learning by enriching content in various ways
b) technology facilitates communication, collaboration, feedback and interaction
c) technology enables new, flexible/adaptable learning
d) attitude of users towards technology is essential


Lessen m.b.t. het onderwijzen/leren met technologie:
1) Grootste winst hangt een op een samen met de manier waarop de docenten technologie onderwijskundig verantwoord en doordacht inzetten en hun studenten stimuleren en ruimte geven;
2) Infrastructuur en support zijn crucial;
3) het gebruik van technologie vraagt de nodige investering in tijd en 'requires university recognision and reward';
4) ze hebben enkele interssante lessen geleerd als het gaat om effectieve strategieen mbmtm de specifieke technologieen (ze vertelde alleen niet welke --> voor details zie hun website --> http://litre.ncsu.edu/

Voor hun student learning toolkit zie --> http: //litre.ncsu.edu/sltoolkit/litre_toolkit_final.htm

Feitelijk wat saaie presentatie ... ik ga er van uit dat de webverwijzingen nog nuttige dingen zullen opleveren.
OEPS .... IK WAS NET TE SNEL MET MIJN REACTIE ..... na het posten kwam er alsnog een leuk deel over een in second life ingerichte leeromgeving en een life interview met de avatar van een student die op dat moment in die leeromgeving rond hing.

Designing Spaces for New Media Literacy Learning

Kathleen Tyler, University of Texas, Austin


















This session investigates possibilities for the design of learning spaces in both the virtual and the built world.

New Media Literacy: The ability to access, analyze, evaluate and produce communication in a variety of forms.



Design elements for Learning:

Aims and purposes

Pedagogies

Intellectual resources

Built worlds

De spreekster benadrukt de samenhang tussen deze elementen. Begin met doelen en de onderwijskundige uitgangspunten, kies de daarbij passende resources (binnen en buiten het instituut, real world en virtual world).

Een aantal basisuitgangspunten voor gebouwen zie je in het filmpje.

Simulaties kunnen helpen om ideeen voor de werkelijke bouw uit te proberen, bijvoorbeeld door een virtuele leeromgeving in second life te bouwen.

Design spaces to serve learners...

Virtual Worlds as Web 2.0 Learning Spaces

Sarah 'Intellagirl' Robbins

Haar uitgangspunten:
Pedagogy first --> Technology second

Students first --> University Second

Who are our students:

Recent serieus research: 89% using email, 67% read news on line, 64% gebruikt MSN, 74% kijkt video's on line, 43% speelt games, 91% internet search for answers, 52% leest blogs, 60% send/recieve tekstmassages (gebruiken , 57% zoekt info over college op web, 100 - 1 gebruikt wikipedia / normale encyclopedie, benifit narcissme , flexible identity, quicly change different workplaces

Tomorrow's students:
have no medial hountings, (zie Sloane "haunting story of J" Passions and Pedagogies in the 21st Century), new learning models (niet meer zozeer visueel of tekstueel maar meer via links, netwerken, modelling, verkennen ... en dat allemaal tegelijkertijd ... kijk maar eens bijvoorbeeld naar de beeldschermen met wat wij noemen infooverload in hun gameomgeving of radius IM als shatomgeving of moderne infoverstrekking sportwedstrijden (de wedstreid en teintalle statistieken tegelijkertijd)

En nu --> reaching the net generation: 3 benaderingen!


1) social networking
- - > bijvoorbeedl: twitter, instant masaging, facebook (55% van de amerikaanse jeugd tussen 12 en 17 gebruikt sociale netwerken en is daar dagelijks meerdere keren ... en waar zijn wij? .. ontmoeten we ze daar?...) --> gewin: social, community, local/global, immediate.

2) Contributed Content - - > bijvoorbeeld: you tube, wikipedia --> gewin: participatory, community, Authentic, immediate

3) Multi User Virtual Environment
--> bijvoorbeeld: Second life (a prosumer authentic created world, self expression through avatars). Kracht van second life o.a.: Het geeft studenten wat ze willen: to be treated as "creators and doers" rather than "receptacles to be filled with content (Prensky); alternatieve community mogelijkheden; mogelijkheden tot het transformeren van ideeen; gedrag simuleren en waarnemen; reacties uittesten; role playing; changing roles in dramatic ways (en daarop reflecteren), zo kunnen ze bijvoorbeeld een rol aannemen uit en boek wat ze bestuderen of een historisch figuur of ...); interacting with fantasy; mogelijkheden tot 'critique and parody'. --> gewin: collaboration, creativity, authenticity, community, engagement

The equation: MUVE/Immersive + networks + participatory = new face of education


Een andere presentaite van Intellagirl : http://www.slideshare.net/intellagirl/unc-creating-engaging-collaborative-learning-spaces-in-second-life/

Schrik schrik

De temperatuur vanmorgen is gedaald tot 2 graden Celsius

dinsdag 29 januari 2008

Studenten verbeelden


Studenten hebben 'verbeeldingen' gemaakt van het gebruik van nieuwe technologie ten behoeve van het leren. Daar zitten hele leuke werkjes tussen.
Als het goed is worden die video's gepubliceerd binnen de ELI-site. Als ze beschikbaar zijn komen ze hier wel te staan. Nu even een paar foto's van de ruimte waarin je met de studenten kon bakkelijen over wat ze gedaan hebben, waarom, wat ze ervaren hebben en waar ze kansen en mogelijkheden zien.
Overigens heel leuk, een congres waar de studenten expliciet podium krijgen!



De ruimte moet een verbeeldcing
zijn van een nieuwe leeromgeving.

Teachers as Learners, Learners as Teachers: reflecting on the digital disconnect

Presentatie van een groot onderzoek dat gedaan is onder 3580 docenten en 7471 (universiteit) studenten. Het onderzoek is uitgevoerd door een 'faculty learning community from a large urban research university'. Het onderzoek ging over overeenkomsten en verschillen m.b.t. adoptie en gebruik van nieuwe technologie.

Ga nog proberen het feitelijke onderzoek te pakken te krijgen.

Als het ging om het leren omgaan met nieuwe technologie (met handleiding, cursus, zonder, etc.) bleken bij de studenten geen fundamenteel verschil tussen jongens en meisjes. Ook als het ging om docenten versus studenten, was er in hun leerstijl met betrekking tot nieuwe technologie nauwelijks verschil.

Als het ging om het academisch gebruik van digitale technologie (blog, wiki, website maken, music downloaden, video downloaden, communicatie) weer geen verschil jongens meisjes en niet bepaald intensief gebruik. Echter er was wel een bijzonder groot verschil tussen het gebruik van digitale technologie voor acadenmisch gebruikt versus digitale technologie voor prive gebruik (op alle fronten erg intensief!)!

Er bleek dat docenten nauwelijks digitale technologie gebruiken voor academisch gebruik en zelf nog minder voor prive gebruik (behalve muziek downloaden).

Verder bleek uit het onderzoek ook dat studenten eigenlijk ook helemaal niet meer verwachten dat nieuwe technologie gebruikt wordt in de klas. Iets dat de docenten blijkbaar uitlokken door hun gedrag en de ervaringen van studenten tot dat moment.

Ook had het er alle schijn van dat studenten beter het onderscheid maken tussen prive en academisch werk (althans dat was het vermoeden).

Alles bij elkaar een leuk maar wat mager onderzoek. Het bevestigt vooral wat we al zo'n beetje vermoedde. Het gaf voor mij geen echte (nieuwe) antwoorden.

The 2008 Horizon Report

Het jaarlijkse Horizon rapport is een gemeenschappelijke publicatie van NMC (New Media Consortium) en ELI, waarin de laatste technologische ontwikkelingen voor onderwijzen, leren en creatieve expressie worden belicht.
Een deel van het rapport is gebaseerd op onderzoek naar een verzameling publicaties die in het afgelopen jaar zijn verschenen. De analyse wordt volledig uitgevoerd in een wiki, zodat verschillende personeen samen kunnen on line werken. De anlyse gebeurt aan de hand van een standard vragenlijst. Via een long- en shortlist wordt toegewerkt naar de top 6 conclusies die in het rapport worden opgenomen.

De topics van de afgelopen vijf jaar kunnen in de volgende categorieen worden ingedeeld:
Communication between humans and machines
Collective sharing and generation of knowledge
Games as pedagogical platforms
Connecting people through the network
Computing in three dimensions
Shifting content production to users
Evolution of a ubiquitous platform

Dit jaar zijn de Key Emerging Technologies in het rapport:
Grassroots Video
Collaboration Webs
Mobile Broadband
Data Mashups
Collective Intelligence
Social Operating Systems

Het Horizon Report is te vinden op www.nmc.org/horizon

Teaching and Learning Centers in the 21st Century: An exporation of Future Models

Dit was een posterpresentatie van Sandeford Julius Schaeffer III van de University of Memphis

Hij heeft een kleinschalig onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van learning centers en de verwachtingen naar de toekomst. Steeds meer zal er een integratie plaatsvinden van onderwijskundige en ict-ondersteuning, waarbij gebruik van ict veel meer in een pedagogisch verantwoorde omgeving platsvindt.
Hij was erg jaloers op de keuzes die wij bij Avans gemaakt hebben.

Who's afraid of blogs, Wikis ... a Digidrama

Het was inderdaad echt een Digidrama. Aaneenschakeling van vodcasts, video storytelling, miniwebcolleges, filmpjes van studenten en podcasts. Hartstikke leuk die aansprekende videos ..........

....... alleen leer je dan weer wat anders. Denk ik bij mezelf, laat ik ook eens tijdens de sessie meteen mijn aantekening in de blog maken om meteen te kunnen posten, dan blijkt het lastig voor iemand die niet blind kan typen om aantekeningen te maken en toch op te letten als het donker gemaakt is voor de beelden.

Thema:

Is al die Web 2.0 onze redding en vrijheid (in second life kunnen we zelfs vliegen) ... of gewoon de doos van Pandorra? De filmpjes lieten wel goed zien hoe mensen en studnten met de mogelijkheden van de nieuwe media op de loop gaan.

Les volgens de 'presenters' ... als wij dit niet oppikken raken we onze studenten kwijt. Er werd wel ook wel aandacht geschonken aan de gevaren.
.... It's amazing what you can learn when you chose not to be fearfull .... waar zijn wij bang van ... wat nadrukkelijk naar voren kwam is dat men onder andere bamg is voor: we raken (als docent)onze expertise rol kwijt ... en ... de student als prosument ... dat kan niet goed gaan ... waar zal dat wel niet toe leiden? En zo werden nog meer angsten benoemd. Veel probelemen die voorzien worden hebben te maken met het niet serieus nemen en niet veretrouwen van onze studenten.











Na deze vloedgof van 'angsten' met betrekking tot het gebruik van Web 2.0 toepassingen, werden we meteen aan het werk gezet, om middels trefwoorden te 'stickeren' hoe die angst te overwinnen.

Er kwamen in de dicussie daarna aardig wat reacties terug.
Enkelen daarvan:
- gebruik de student (ontwerp, voorbeeld, docent, ...)
- neem de ruimte en tijd om te wennen en te leren (sta jezelf dus ook toe fouten te maken)
- laat de docenten elkaar helpen
- waardeer de docenten vooral in hun nieuwe rol en hun adopteren van nieuwe technologi.

Als ik het goed gelezen heb is de hele lijst op enig moment te vinden onder de titel @ Fear 2.0-the solutions'. (stond nu nog niet online)













Exploring Student Engagement Through Virtual Worlds

Hoe krijgen we studenten betrokken en kan Second Life daarbij helpen? Dat is de centrale vraag van Mary McAleer Balkun (Associate Professor, Chair, English Department, Seton Hall University. Haar enthousiaste verhaal gaat over een pilot getiteld 'House of Seven' Project. Een project uitgevoerd in een 2e jaars cursus (undergraduate) letterkunde. Michael O'Malley was inspiratiebron. Second life werd gekozen om betere mentale modellen van teksten te vormen, samen te werken en collectief te leren.

Ze geeft een Second Life demonstratie over American Gothic Literature. Door studenten is een huis met historisch karakter ontworpen, alle kamers laten een bepaald thema in een specifiek tijdvak zien. Bijvoorbeeld een 19e eeuwse keuken mevanst attributen uit die tijd inclusief recepten. Images komen uit boeken en van internet. Alles in het huis is door studenten bedacht en gecreƫerd.

Studenten waren erg tevreden over het programma en werden uitgedaagd door technologie. Uit evaluatie blijkt ook behoefte aan structuur, begeleiding face tot face contact. Het is wel nodig om je fors te verdiepen in second life. Boeken, studie over de betreffende periode is essentieel en moet aan Second Life vooraf gaan en ook gedurende het project plaatsvinden.

Doelstelling van Mary en haar team is om in de toekomst een groter gebied in Second Life te bouwen'. Op het gebied van Second Life ben ik een volslagen leek en ik heb met verbazing naar de simulatie gekeken. Gebeurt er op dit vlak al iets binnen Avans? Zou dit iets zijn om uit te proberen? Heeft iemand van het LIC ervaring met Second Life?

The business of second life: teaching entrepreneurship, technology and commerce

Ervaringen van docenten, ondersteunende medewerkers en studenten bij het gebruik van second life.
Op de Business school van IOWA State University is bij een drietal courses ervaring opgedaan met het gebruik van second life. Alle activiteiten vinden plaats op een eiland in second life, dat door de universiteit is aangekocht. De universteit heeft ook een aantal accounts (avatars) gekocht die tijdelijk werden uitgeleend aan studenten. Er wordt samengewerkt met bestaande ondernemers (in de werkelijke wereld en in second life), die bijvoorbeeld als gastsprekers optraden, en studenten begeleiden in second life. Daarmee is afstand geen probleem.
Bij de evaluatie is het gebruik van second life vergeleken met een “traditionele” chat (tekstgeorienteerd).
Positieve opmerkingen over second life:
Geschikt voor groepsbijeenkomsten, kwaliteit van communicatie, individuele expressie, nonverbale communicatie, aansluiting bij de buitenwereld, leuke omgeving, teamgevoel.
Minder positief:
Niet geschikt voor tekstchat (te eenvoudig, langzaam), complex, onbekendheid met de applicatie, hoge technische eisen aan apparatuur, omgeving leidt af, bemoeienis door anderen (extern).

Aandachtspunten voor de staf:
Veel voorbereidingstijd nodig (opzet van de cursus, ontwikkeling van leeractiviteiten, etc. en dan dit ook nog inbouwen in second life)
Voordelen:
Interesse van studenten neemt toe, ook voor het onderwerp van de cursus (in dit geval ecommerce en ondernemerschap dus dat past wel goed)
Toegang tot andere studenten en experts is gemakkelijker (afstand is geen probleem)

foto's

Gewoon nog wat foto's uit Texas. Het weer is hier trouwens wel erg goed zoals je kunt zien.







Veranderen van leercultuur

Vanochtend heb ik met 12 anderen deelgenomen aan de preconference met als thema 'Changing Learning Cultures on Campus; From Theory to Practice' olv Dieter Euler (Chair of Business Educational Management University of St.Gallen). Hij heeft op basis van tal van ervaringen met het implementeren van onderwijskundige vernieuwingen een simulatie ontworpen. Met een Amerikaanse collega heb ik het 'spel' gespeeld. De simulatie helpt je om na te denken en te discussieren over de strategie, de interventies en de effecten daarvan. Een opvallend punt: de manier waarop we aan beide kanten van de oceaan tegen veranderen en met name de invloed van hierarchie en informele netwerken aankijken verschilt fors. Ik heb van Dieter de beschrijving en de computerversie van het spel gekregen. Kunnen we in het LIC volgens mij prima gebruiken! Straks meer.....Rien en Jan staan te wachten voor diner!

maandag 28 januari 2008

Exponential change in traditional organizations: McMaster University Libraries

McMaster University staat bekend als de meest innovatieve universiteit in Canada. Ze zijn onder andere bekend omdat zo’n 35 jaar geleden daar het concept van probleemgestuurd onderwijs ontwikkeld is.
Recent is de universiteitsbibliotheek van een “boekenwarenhuis” omgevormd tot een centrum voor onderwijzen en leren. In deze periode werd de universiteit geconfronteerd met een groot financieel tekort en een snelle opvolging van managers. Ondanks deze problemen is, dankzij een nieuwe en heldere visie o.a. op het gebruik van digitale/multimedia bronnen en games om beter in te spelen op de moderne student, het collectiebudget en het personeel uitgebreid evenals de focus via universiteitsbrede onderwijsontwikkelprogramma’s. De universiteitsbibliotheek is zo’n beetje het paradepaardje van de universiteit geworden en speelt een belangrijke rol in het pr-beleid van de universiteit.
Veel overeenkomsten dus met het LIC, op het laatste punt na. Avans/DMCS zet het LIC (nog) niet in de etalage.

Vision
McMaster University Library will be recognized as Canada's most innovative, user-centred, academic library.

Mission
The University Library advances teaching, learning and research at McMaster by:
teaching students to be successful, ethical information seekers
facilitating access to information resources
providing welcoming spaces for intellectual discovery
promoting the innovative adoption of emerging learning technologies

We value:
excellent customer service
collaboration, innovation, creativity and risk taking
inclusiveness and respect for the individual
accountability for our actions and decisions

http://library.mcmaster.ca/about/

ELI geopend

Na de newcomers lunch is maandag om 13 uur de annual meeting van ELI geopend door Diana Oblinger (links), die sinds kort president is van EDUCAUSE en haar interim opvolger als voorzitter van ELI Julie Little.


















Veel te halen .... denk ik

Het is nu maandag 28 januari 08.30. We hebben ons net ingeschreven voor het congres en dat ging lekker snel (is niet zo groot).

Anita is al helemaal los in een pre-conference workshop. Rien en ik beginnen om 11.30 met een Newcomers' Orientation Lunch. Wij gebruiken de ochtend om de nodige klussen nog af te werken. Daarna is het flink doorwerken tot en met vrijdag (congres t/m woensdag en daarna nog wat bezoeken aan Universiteiten hier in de regio).

Na vanmiddag volgen inhoudelijke berichten over wat we hier leren/horen/delen/etc.
Naast de inhoud van het congres is er nog veel meer te halen bij ELI, zoals inhoudelijke tips en trucs, studenten met hun leerervaringen aan het woord in weblogs, concrete technology guides en workshop guides en zo (zelf http://www.educause.edu/eli).

Groetjes van een inmiddels vochtig San Antonio.

Jan

Reis naar San Antonio

Op zaterdag 26 januari waren Anita, Jan en ik al om 9 uur 's morgens in de Hogeschoollaan om te vertrekken naar Schiphol. Het vliegtuig naar Houston vertrok om 13.40 uur, dus we hadden voldoende tijd om alles te regelen. Er bleken nog vele lege stoelen te zijn in het vliegtuig, dus we hadden een rustige vlucht. Wel lang, want we kwamen om 17.30 plaatselijke tijd (00.30 Nederlandse tijd) in Houston aan. Vervolgens kwamen weer de gebruikelijke plichtplegingen bij de douane, waarbij nu de vingerafdrukken van alle vingers werden genomen. Nadat we de koffers hadden opgehaald, ploften we in de aankomsthal neer bij de eerste de beste Starbucks.
















Vervolgens de auto opgehaald en inmiddels in het donker weer op weg, met alleen een heel algemene kaart van het verhuurbedrijf, dus dat was wat zoeken. Toch al snel op de goede weg en net buiten Houston een hotelletje gezocht. In het restaurant ernaast schonken ze wel een heel bijzondere wijn.
















Zondagmorgen vertrokken naar San Antonio. In plaats van de interstate kozen we voor een binnendoorroute, waardoor we er wel langer over deden, maar wel wat typische dorpjes en beelden te zien kregen.















's Middags kwamen we aan bij het hotel in San Antonio. We hadden dus nog volop tijd om een paar bezienswaardigheden te bekijken, zoals the Alamo en de Riverwalk.




























Morgen begint het echte werk, al om 8 uur.