Interessant model voor kijken naar omgeving: The cultural web. (Johnson, G., Scholes, K., Whittington, R. Exploring corporate strategy, 7th ed. Harlow : FT/Prentice Hall, 2006. p. 201.)
Model: The cultural web
Vertaling van bovenstaande model gemaakt naar de eigen organisatie. Getsrt is met de gewenste situatie en daarna de huidige situatie. Centraal in het midden in het model is: ""The research process is for all versus The research process is for researchers.
Hudige situatie: onderzoeker centraal
Gewenste situatie: onderzoeksproces centraal
De rol, van de bibliothecaris: Hoe kunnen ze skills ontwikkelen voor optimaal ondersteunen van onderzoeksproces:
The role of the librarian
* Identifying partners
- Through citation analysis
- Through scholar profiles
- By using bibliographic databases
* Providing pathways to information
-Promoting effective searching
-Information skills training
- High visibility of quality resources
- Provision of “value-added” functionality
+ saved searches, alerts, RSS feeds
+ personalisation, tagging, ratings
* Removing barriers
- Single sign-on, IP address recognition, proxy servers, Athens/Shibboleth
* Encouraging collaborative working
- Communication: Blogs, microblogs, instant messaging
- Shared research
+ References: EndNote Web, Connotea, RefShare
+ Bookmarks: Del.icio.us, iBreadcrumbs
- Collaborative authoring
+ Google Docs, Wikis
- Social networks
+ Facebook, Elgg. SciVee (multimedia social research tool)
* Facilitating dissemination
- Providing journal ranking information
- Supporting Open Access options: Article Processing Charges, repositories
- Web based publishing: YouTube, SciVee
- Advising on Intellectual Property Rights: Copyright, Licences, Contracts
Nu staat theoretisch alles op een rijtje maar nu de praktijk! Hoe krijg je dit op een innovatieve manier onder de aandacht.
Ze hebben in second life een soort tuin met paden gemaakt waarlangs iedereen langs kan lopen en geholpen wordt. Ook is het mogelijk partners te ontmoeten.
Library in second life
Model ontwikkeld waaraan nieuwe bibliothecarissen nodig hebben.
Buitenste ring: algemene biblitheemedewerkers
Binnenste ring: directeuren
Belangrijkste kenmerken voor nieuwe bibliothecaris zijn:
Key Point
- Responsive – changing requirements and technologies
- Content – knowledge of resources
- Integration
- Skills – developing
- Flexibility – variety of approaches
- Collaboration – with Schools/IT
- Technology – experiment
- Commitment – learning process
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten