maandag 1 december 2008

Getting W.I.L.D ( Wireless Interactive Lecture Demonstrator)in the classroom
Darren Mundy, University of Hull
Somnambulism of wel slaapwandelen!
Met deze woorden begon Darren Mundy zijn presentatie!Zijn doel was, net zoals bij Marc Premsky: How to engage the student? Mundy wil de studenten zoveel mogelijk op een interactieve manier betrekken bij het leren, rekening houdend met de verschillende leerstijlen en cultuurverschillen.Hoe houd je de studenten betrokken en bij de les? Hoe voorkom je dat ze slaapwandelend en verveeld je lokaal uitgaan?
Vraag die hij zich stelt is: Can technologically enhanced interactive lectures, improve the effectiveness of dialogue based lecture sessions?
Hij had een inspirerend verhaal over de toepassing van technologie in het klaslokaal en dan met name gebruik van PDA’s( personal digital assistants), naast laptops en smartboards. Opvallend in onze ogen was, dat er nog verschillende deelnemers bij deze presentatie waren, die nog nooit van een smartboard gehoord hadden!
Tijdens deze presentatie wilde Darren Mundy met name reflecteren op gebruik van diverse nieuwe tools om te kijken of de student op deze manier ipv een passieve consument veranderd was in een actieve consument. Hij gaat er van uit dat studenten met name leren door de socratische benadering, door de dialoog de discussie met elkaar. Zijn hypothese was dat de studenten, omdat ze anoniem en vrij , via hun PDA konden reageren op de sheets van de docent , antwoorden zouden geven die je verbaal niet zo vlug zou geven.Wat blijkt nu uit zijn onderzoek: studenten zijn vooral bezig met hun PDA, of laptop maar discussiƫren minder dan zonder deze technologische vernieuwingen. Zijn vooral op zichzelf gericht.
Resultaat: nieuwe technologie heeft de mogelijkheid en de kracht om de interactie tussen de studenten in de omgeving van een klaslokaal te veranderen. Voornaamste is de poging die gedaan wordt om de studenten op een andere manier te betrekken, te enthousiasmeren! Conclusie van Mundy nav dit onderzoek is, dat lesgeven op deze manier een andere manier van lesgeven is, maar niet per definitie meer en andere antwoorden oplevert dan de manier van lesgeven zonder deze technologische toepassingen!

Geen opmerkingen: