We hebben door de treinvertraging jammergenoeg alleen de staart van de presentatie en een korte discussie meegemaakt van de eerste Keynote speaker van de conferentie Wim Veen. Hij werkt als hoogleraar aan de Technische Universiteit Delft en zijn lezing gaat over ´The consequences of gaming for learning´. In eerdere publicatie spreekt hij over de ´homo zappiens´als metafoor voor de nieuwe generatie die opgroeit met technologie en een virtuele identiteit hebben opgebouwd. De communicatie verloopt bij hen niet meer analoog maar digitaal en dat heeft grote impact op onder meer het leergedrag. Games maken deel uit van hun leefwereld. Games hebben volgens hem drie kenmerken (you chose, you decide and you create) die ´power to the user´geven. Hoe kunnen we games vanwege deze eigenschappen in de leeromgeving betrekken? Veen refereerde aan de sleutelwaarden om werknemers vitaal te houden: passion, freedom, social worthiness, activity and care, creativity en challenge. In elke leersituaties draait het steeds om deze kern. Deze waarden zijn niet alleen in HRM belangrijk maar evenzeer in leersituaties van studenten.
In de discussie kwam onder meer het onderwerp ´gender´naar voren. De belangstellings voor gaming is groter bij jongens dan bij meisjes. Is er een relatie met de grotere uitval en achterblijvende leerprestatie van jongens in het onderwijs? Uit een (snelle) peiling in de zaal bleek overigens dat dit een een trend is in meerdere Europese landen. Over dit onderwerp zijn er nog veel vragen, weinig anwtoorden. Een boeiend onderwerp dat ook in de workshops nog een paar keer terugkomt.
In de discussie kwam onder meer het onderwerp ´gender´naar voren. De belangstellings voor gaming is groter bij jongens dan bij meisjes. Is er een relatie met de grotere uitval en achterblijvende leerprestatie van jongens in het onderwijs? Uit een (snelle) peiling in de zaal bleek overigens dat dit een een trend is in meerdere Europese landen. Over dit onderwerp zijn er nog veel vragen, weinig anwtoorden. Een boeiend onderwerp dat ook in de workshops nog een paar keer terugkomt.
3 opmerkingen:
Hoi Anita,
Leuk te zien dat jullie ook gaan bloggen. Ben heel benieuwd wat er verder op het congres aan bod komt en zeker ook hoe jullie presentaties lopen. Heel veel succes in ieder geval.
Mvg,
Eky
Aardig tijdens de discussie aan het einde van de presentatie was ook nog de opmerking dat we de leeromgeving niet meer vóór studenten moeten regelen maar mét studenten!
Wel een heel krachtige spiegel, deze 6 waarden: voor alles wat we zelf ontwerpen en voor alles wat we zelf doen.
Een reactie posten