dinsdag 14 februari 2012

Transforming Higher Education with Emerging Technologies

Chris Dede (Harvard University), 14 febr 08:30

Lezing ging over verschillende Emerging technologies die een grote impact hebben op het hoger onderwijs. Deel van de lezing ging over experimenten en projecten in het middelbaar onderwijs, met als boodschap ... En die studenten die daar al mee gewerkt hebben en het profijt kennen komen er aan ....

De verschillende voorbeelden zijn bij Harvard te vinden. Zie vooral ook zijn research projects waarvan er hier een paar zijn genoemd!!
http://isites.harvard.edu/icb/icb.do?keyword=chris_dede&pageid=icb.page362000.

Him benoemde vier technologieën in zijn lezing:

Immersive virtual environments
Voorbeeld getoond over integrale benadering van een simulatie, gebruik makend van verschillende technologieën waarbij ook verschillende disciplines samen kwamen en de studenten een aantal dingen leren over de 'environment' vanuit een multidisciplinair perspectief, waarin de disciplines als zodanig wel herkenbaar bleven (via het kiezen van rollen).
http://ecomuve.gse.harvard.edu/

Social media
Het bekende verhaal .... Zie bijvoorbeeld:
http://teslahgse.wordpress.com/


Semi-immersive argumenten realities
In essentie technologie die ons in staat stelt via fysieke elementen digitale content te hanteren. Kan 'locatie based' zijn en 'beeld based' zijn. Leuke voorbeelden gezien. O.a. Hoe het in het onderwijs werd toegepast door argumenten reality toe te passen in een iPhone game mbt environment (info en acties gekoppeld aan hotspots). Leerlingen waren wel enthousiast.
http://ecomobile.gse.harvard.edu/

Assessment Sophisticated Performances Based on Rich Observations
Based on NSES Model of Inquiry. Zie Virtual Performence Assessment (als voorbeeld hier de test die hoorde bij het eerste voorbeeld dat genoemd is in de lezing (dus ook het Assessment als functionerend in de virtuele wereld en dus niet met pen en papier, maar door aantal dingen te 'doen'.
Httpp://vpa.gse.harvard.edu

Alternatieve visions based on pre-college successes:
- deeper, richer discilpline-based instruction with a focus on higher order thinking
- en zo had hij nog drie statements die ik niet meer vast heb kunnen leggen.

Zo ook vier uitspraken binnen een ander model voor didactiek.
- ervaring koppelen aan informatie
- kennis alleen binnen een context
- .....

En drie statements over de professionalisering van docenten:
- Omdat veel docenten doceren zoals zetels gedoceerd zijn ... Moet je voor de professionalisering van docenten misschien wel naar Communities of UnLearning :))
- technologie niet de focus, maar onderwijskundig denken, andere vormen van Assessment
- peer-learning (nadrukkelijk ook onder docenten) als vorm van continue ontwikkeling.

Zie voor zijn visie: http://www.ed.gov/technology/netp-2010

Geen opmerkingen: