dinsdag 29 januari 2008

Exploring Student Engagement Through Virtual Worlds

Hoe krijgen we studenten betrokken en kan Second Life daarbij helpen? Dat is de centrale vraag van Mary McAleer Balkun (Associate Professor, Chair, English Department, Seton Hall University. Haar enthousiaste verhaal gaat over een pilot getiteld 'House of Seven' Project. Een project uitgevoerd in een 2e jaars cursus (undergraduate) letterkunde. Michael O'Malley was inspiratiebron. Second life werd gekozen om betere mentale modellen van teksten te vormen, samen te werken en collectief te leren.

Ze geeft een Second Life demonstratie over American Gothic Literature. Door studenten is een huis met historisch karakter ontworpen, alle kamers laten een bepaald thema in een specifiek tijdvak zien. Bijvoorbeeld een 19e eeuwse keuken mevanst attributen uit die tijd inclusief recepten. Images komen uit boeken en van internet. Alles in het huis is door studenten bedacht en gecreƫerd.

Studenten waren erg tevreden over het programma en werden uitgedaagd door technologie. Uit evaluatie blijkt ook behoefte aan structuur, begeleiding face tot face contact. Het is wel nodig om je fors te verdiepen in second life. Boeken, studie over de betreffende periode is essentieel en moet aan Second Life vooraf gaan en ook gedurende het project plaatsvinden.

Doelstelling van Mary en haar team is om in de toekomst een groter gebied in Second Life te bouwen'. Op het gebied van Second Life ben ik een volslagen leek en ik heb met verbazing naar de simulatie gekeken. Gebeurt er op dit vlak al iets binnen Avans? Zou dit iets zijn om uit te proberen? Heeft iemand van het LIC ervaring met Second Life?

1 opmerking:

Hanneke van Riel zei

Ik ben net zo'n leek als jij, Anita! Wat ik me bij het beschreven voorbeeld vooral afvraag is wat de studenten na een bepalde periode nu eigenlijk geleerd hebben. Het lijkt een beetje op alle leuke projectopdrachten en pgo-cases warbij studenten zich dreigen te verliezen in de vorm en de inhoud bijzaak wordt. Voor wat voor soort leeractiviteiten zou je zoiets als SL nu het beste kunnen gebruiken? Of gaat het hierbij misschien veel meer om het 'incidentele', niet geplande leren?