dinsdag 29 januari 2008

Teachers as Learners, Learners as Teachers: reflecting on the digital disconnect

Presentatie van een groot onderzoek dat gedaan is onder 3580 docenten en 7471 (universiteit) studenten. Het onderzoek is uitgevoerd door een 'faculty learning community from a large urban research university'. Het onderzoek ging over overeenkomsten en verschillen m.b.t. adoptie en gebruik van nieuwe technologie.

Ga nog proberen het feitelijke onderzoek te pakken te krijgen.

Als het ging om het leren omgaan met nieuwe technologie (met handleiding, cursus, zonder, etc.) bleken bij de studenten geen fundamenteel verschil tussen jongens en meisjes. Ook als het ging om docenten versus studenten, was er in hun leerstijl met betrekking tot nieuwe technologie nauwelijks verschil.

Als het ging om het academisch gebruik van digitale technologie (blog, wiki, website maken, music downloaden, video downloaden, communicatie) weer geen verschil jongens meisjes en niet bepaald intensief gebruik. Echter er was wel een bijzonder groot verschil tussen het gebruik van digitale technologie voor acadenmisch gebruikt versus digitale technologie voor prive gebruik (op alle fronten erg intensief!)!

Er bleek dat docenten nauwelijks digitale technologie gebruiken voor academisch gebruik en zelf nog minder voor prive gebruik (behalve muziek downloaden).

Verder bleek uit het onderzoek ook dat studenten eigenlijk ook helemaal niet meer verwachten dat nieuwe technologie gebruikt wordt in de klas. Iets dat de docenten blijkbaar uitlokken door hun gedrag en de ervaringen van studenten tot dat moment.

Ook had het er alle schijn van dat studenten beter het onderscheid maken tussen prive en academisch werk (althans dat was het vermoeden).

Alles bij elkaar een leuk maar wat mager onderzoek. Het bevestigt vooral wat we al zo'n beetje vermoedde. Het gaf voor mij geen echte (nieuwe) antwoorden.

1 opmerking:

Eky Fioole zei

Misschien geen nieuwe antwoorden, eenzelfde resultaat hoorde ik tijdens de OEB van de universiteit van Leicester, maar zeker wel een uitdaging. Iets wat we als onderdeel in het project rond social software meenemen, is een inventarisatie naar het gebruik van social software voor en door studenten. Vervolgstappen zijn dan vervolgens (in grote lijnen) het maken van een verbinding met leren en het ondersteunen van docenten in het gebruik ervan binnen onderwijs.