woensdag 20 januari 2010

Instructional Intentions and the realities of practice

ELI 20-1-2010 11.30
Ondertitel: Faculty perspectives of learning in the web 2.0 environment

Ervaringen van docenten van de School of Education van de Virginia Commonwealth University.

In deze lezing werd door verschillende docenten hun ervaringen gedeeld, waarbij de grondkleur was:
- wij hebben de overtuiging dat de studenten hier wel mee moeten werken in het belang van hun toekomst
- wij hebben de overtuiging dat het gebruik van het instrument absoluut een onderwijskundige meerwaarde heeft
- wij hebben in onderwijskundige zin goed nagedacht over het gebruik van het instrument in de onderwijs- leerprocessen en hebben zelfs een deel daarvan herontworpen.

Het pakt regelmatig gewoon goed uit en is er sprake van echte meerwaarde (wat ook onderzoektechnisch onderbouwd wordt) en tegelijkertijd pakt het toch echt regelmatig heel anders uit dan volgens onze overtuiging en verwachting en valt het enthousiasme en de (vrijwillige) participatie van studenten tegen (gelukkig zijn er ook voorbeelden waar blijkt dat studenten het bijna bevlogen oppakken en er als het ware mee aan de haal gaan).
Een deel lijkt te maken te hebben met
- de nog steeds onvoldoende vaardigheden van studenten (eLiteracy) [er is veel meer ondersteuning nodig dan ooit gedacht]
- de noodzakelijke grotere aandacht voor hoe een en ander gebruikt wordt ... en dan gaat het om vaardigheden als, reflecteren, onderling feed-back geven, saen een artikel schrijven en dergelijke
- een context waarin het gebruik van technologie in ondewijs nog geen gemeengoed is
- een context warin de docenten nog niet 'waarachtig' zijn (vragen blogs van studenten en hebben er zelf geen, vragen getwitter en doen het zelf niet, hebben zelf geen eportfolio, maar vragen het wel aan studenten, willen studeten actief hebben in een wiki, maar zijn er zelf nauwelijks .. in ieder geval hun collega's en librarians niet ..)

Zelf in viertallen aan het werk om zelf antwoorden te vinden:
- studentmotivatie is een belangrijke driver voor succesvol toepassen
- sluit aan bij waarom de docent nu eigenlijk voor onderwijs koos en laat hem daaraan zijn kracht en motivatie ontlenen om verbeteringen aan te brengen en stappen te zetten ...
- en geef hem/haar vooral ook de ruimte om kleine stappen te zetten
- creeer kleine peer-groepen/learning communities zodat docenten vanuit die veilige omgeving kunnen uitproberen (en ook mislukkingen kunnen delen om tot verbeteringen te komen)
- kies niet te snel met technologie maar blijf bij waar we sterk in zijn ... pedagogy ... en werk dat vooral goed uit
- betrek studenten vanaf begin en zorg er voor dat je ze kent, hun behoeften kent er vooral voor dat de verwachtingen over en weer geexpliciteerd zijn en op elkaar afgestemd zijn
- doe zelf wat je de studenten vraagt te doen .....
- en zorg dat je vaardig bent in het gebruik van de technologie en dat student dus ook weet .
- ga niet teveel van vooronderstellingen uit m.b.t. ervaringen en vaardigheden van je studenten
- ....

Wil je zelf nog mee verder discussieren .... ga naar .... http://realitiesofpractice.pbworks.com/.

3 opmerkingen:

Hanneke van Riel zei

Kun je ook aangeven wat docenten nu eigenlijk precies anders zijn gaan doen?

Jan Snijders zei

Nee, want dat vertelde het verhaal nog niet. Ze zoeken nu vooral naar handvatten om het de volgnede keer beter te doen en meer conform verwachtingen

Hanneke van Riel zei

Uit verhaal van Eky op andere blog is me nu wel duidelijk waar het over ging! (gebruik van sociale media binnen hun onderwijs)