dinsdag 19 januari 2010

Sita: Student Instructional Technology Assistants

ELI: 19 janauri lezing 14.45
Thema is: studenten assisteren docenten bij het gebruik van technologie in het onderwijs.

Het inzetten van studenten met ervaring als adviseur/coach van docenten wordt binnen de universiteit van IOWA als serviece aan de docenten aangeboden. Hiervoor is een degelijk stukje organisatie ingericht. De verzoeken van de docenten worden in een systeem (Pipeline (PMF)) gevangen als project (dus inclusief allerlei projemanagement dingen).

Relevante info is te vinden op:http://its.uiowa.edu/sita.

SITA is door de studenten als service erg professioneel opgezet.

Communicatie en interne marketing en goed accoutmanagement belangrijk.

Skills (van de studenten) for succes:
- provide encourangement
- proper perspective on rol (want we blijven! studenten)
- kwowledge of technology (ook over wat er buiten de Uni bestaat en gebruikt wordt)
- knowledge of pedagogy (is op universiteit in de regel wat eenvoudiger, omdat ze nu eenmaal vaak studenten onderwijs laten verzorgen).
- LUISTEREN
- VRAGEN EN DOORVRAGEN
- SAMEN met de docent tot een werkende oplossing komen (= vaak wat anders dan het technologie idee dat ze al hadden toen ze met hun vraag kwamen).

Na intake - -> planning (vaststellentimeline, resources, milestones, .... begin with the end in mind) - - > Memo of understanding (ofwel het contract met: objectives are clear and in writing, framework for implementation phase, security for the client) --> uitvoering --> en oplevering (inclusief evaluatie, niet alleen de docent, maar ook zijn studenten) = standaard vragenlijst.

Manier:
- een lerende manier ofwel ... equip and empower the client, create a culture of innovation.
- SITA is a TEAM effort (ofwel als helpende student sta je er nooit alleen voor, je hebt SITA collega's, beter nog je werkt altijd met tenminste tweetallen)
- ongoing review (op afspraken en voortgang en halbaarheid beogde resultaten) en status reports.

Uit evaluatieresultaten van de laatste 3 blijkt dat 85% van de clienten bijzonder tevreden waren over: (evaluatie resultaten te vinden op hiervoor gegeven website)
- betrouwbaarheid SITA en gestructureerde projectmatige aanpak
- de bruikbaarheid van de dienstverlening door SITA en meerwaarde voor het onderwijs.

Mijn conclusie: absoluut de moeite waard op te kijken hoe we dit in aanvulling op ons 'docentencentrum ook kunnen realiseren)

2 opmerkingen:

Ronald Spruit zei

Hoi Jan,

Zeker de moeite waard! Ook het verhaal van de moederblog aangevuld met twitter is een goed idee om verder over na te denken. Ik ga een twitteraccount 'Docentencentrum'aanmaken. Ga ik zowaar toch nog aan de twitterdetwit. :-)

Groet,
Ronald

Hanneke van Riel zei

Ondersteunenede studenten: mooi idee om te gebruiken! Vereist nog enig denkwerk maar biedt zeker perspectief.