woensdag 20 januari 2010

Twitter Symbiosis: A Librarian, a Hashtag, and a First-Year Seminar (Innovative Practice)

ELI 19 janauri 2010: 16.00

Baylor University: W. Gardner Campbell (director academy for teaching and learning), Ellen Hampton Filgo (eLearning Librarian), Alexis Rae Tracy.

Presenatatie over gebruik Twitter als onderdeel van het gebruik van een blog over onderwijs betreffende gebruik media.

Campbell gebruikt voor de class een 'moederblog' met daarin alle courseinformatie en communicatie. Onderdeel van de 'moederblog' is de verzameling blogs die de studenten gebruiken mbt de course.
Hem werd de suggestie gedaan eens te kijken of Twitter een zinvoll aanvuling kan zijn binnen de class en dus de 'moederblog'.
Zo gezegd zo gedaan: Twitter werd onderdeel van het geheel. de eLearning librarian werd actief betrokken.

Belangrijk: gebruik #hashtag zodat de twitterstream die de course betreft ook als twitterstream in de 'moederblog' zichtbaar wordt en gearchiveerd kan worden! zonder dit, gaat het hele effect verloren ....

Effect:
- communicatie werd een stuk heftiger. Vooral de librarian bleek dank zij de twitters veel beter in staat de goede verwijzingen en bronnen en ook nog eens eerder te geven. Belangrijke bijdrage aan uitvoeren research door studenten.
- het twitteren leverde een bijdrage aan de ontwikkeling van het gevoel van de deelnemers dat ze een echte learning-communicty vormde (dankzij het getwitter, waarbij ook de librarian echt actief was, werd de librarian (voor het eerst) echt onderdeel van de class (dus learning community).
- het fenomeen 'conference-tweeds' werd gebruikt om ook actieve betrokkenheid te vergroten bij mini-lectures, discussies en presentaties (van zowel docent als student). Het is dan alsof de klas met elkaar op de achtergrond aan het fluisteren is, waarbij iedereen meedoet en aanvullingen en kanttekeningen uitwisselen, wat het leerproces weer verder verrijkt)

Er werd geopperd: twitter is als sms-en op het internet ... vraag (van Hanneke via Twitter ;-D , want dat deden we tijdens de presentatie) ... vindt de student dit ook?

Verder de belangrijkste conclusie: BE THERE !!!!! ofwel als je bloggen of twitteren of wiki's of zo gebruikt in je onderwijs .. gebruik het dan ook als docent zelf actief! Alleen dan neemt ook de student het serieus.

p.s. Hanneke had in een twitterreactie nog een link naar een goed verhaal hierover van Cambell. Hanneke wil je die link in een reactie op dit stukje vanuit ELI geven?

2 opmerkingen:

Hanneke van Riel zei

Heb deze sessie online vanuit Nederland (lekker thuis op de bank)gevolgd; mooie mogelijkheid! Was naar mijn idee fantastische toepassing van verschillende tools. De rol van de librarian was ook heel interessant, wel veel hectiek op bepaalde momenten bleek uit haar eigen verhaal (live twitteren met studenten tijdens de bijeenkomsten maar wel op andere locatie). Ook de korte aanvulling van één van de studenten over haar ervaringen met de course was erg interessant. Zij was door de activiteiten tijdens de course van een niet-gebruiker een heel enthousiaste gebruiker van twitter en de blog geworden! Ook nog interessant: het gebruik van twitter leek het gebruik van de ook beschikbare wiki grotendeels verdrongen te hebben (wat de docent geen probleem vond). Daarvoor is de belangrijkste voorwaarde wel zoals Jan al schreef het gebruik van een hashtag én een goede archivering. En ja, gebruik an twitter als 'the sms of the internet' werkte ook tussen Jan en mij tijdens de presentatie!
Het 'verhaal' wat Jan noemde was geen verhaal maar een korte beschrijving van de inhoud van deze presentatie (http://net.educause.edu/ELI10/Program/1022371?PRODUCT_CODE=ELI10/SESS42). Een link naar de presentatie zelf (weet niet hoe lang deze online blijft staan): http://educause.mediasite.com/mediasite/SilverlightPlayer/Default.aspx?peid=3bb68fb4a0fb47e6a23733de4760c7af Zeker de moeite waard om te bekijken, inclusief de vragensessie aan het einde.

Rudi Clause zei

Bij AGZ & ASIS werken wij als Avans ook al met moeder- & dochterblogs. Een centrale blog met handleidingen, opmerkingen & opppeppers en een link naar de (gesloten) blogs van de studenten over de stage.
Als je eens wist wat wij allemaal al in huis hadden ontwikkeld maar zo slecht delen (of is het belangstelling voor hebben) zouden wij een volledig congres kunnen vullen.
Soms vind je inspiratie eninnovatie zo voor je neus.