woensdag 30 januari 2008

Meer betekenis geven aan data

Hoe kun je data slim bij elkaar brengen en daar nieuwe betekenis aan geven? Dit was het onderwerp van de workshop die werd gegeven door George Siemens en een collega. Zij gaven in vogelvlucht een beeld van nieuwe 'tools' die je kunt gebruiken om verborgen trends te visualiseren. Voorbeelden:

- MANY EYES om snel tekstanalyses te maken

- TWITTER waarmee je niet alleen kunt vertellen wat je op dat moment doet maar waarmee je ook kunt vaststellen waar de info vandaan komt, je kunt ahw een 'voetafdruk' maken

- XOBRI Analytics for Outlook om je 'email cycle' te bekijken

- QUINTURQ om relaties tussen onderwerpen op google te ontdekken

-WORLDMAPPER om de wereld met andere ogen te bekijken

In de vragenronde/discussie bleek dat deze 'tools' goed in te zetten zijn in allerlei onderwijssituaties en dat het 'critical thinking' van lerenden kan stimuleren. Ook voor onderzoekers zijn het krachtige instrumenten vooral om gegevens te aggregeren (meta). Dus misschien ook interessant voor het team onderzoek. Henk, Wil, Jan en Ger kennen jullie deze tools?

Opgelet: klik op dit geweldige filmpje over dataverwerking
http://www.youtube.com/watch?v=hVimVzgtD6w