Deze workshop van een hele dag ging over de kracht van verbeelden in een creatief proces. ‘How do I use images to stretch my imagination and thinking?’ Deelnemers werden in de ochtend uitgedaagd om een verhaal te verbeelden rond een thema waar ze blij van werden. In de middag is de link gemaakt met de Creative Problem Solving-methode.
Foto-opdracht
Kies een thema waar je blij van wordt en creëer een verhaal met drie foto’s, schrijf je verhaal op, geef er een titel aan en deel het met een ander. Vertel wat er in je hoofd omging. Vergelijk de twee verhalen met elkaar.
Mijn verhaal: Uniek
In een fitnessruimte weet je op voorhand dat je flink gaat zweten. De omgeving daagt je uit om in beweging te komen. Je maakt onderdeel uit van een groep, maar je bepaalt zelf wat je gaat doen, op welk niveau, hoe lang en welk soort training je gaat volgen (cardio of kracht).
Neem in plaats van een fitnessruimte een leersituatie binnen Avans. Uitdagingen: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de omgeving zo uitdagend is dat studenten nog meer in beweging komen? En hoe kunnen we nog meer rekening houden met individuele verschillen?
Relatie met CPS
Om de relatie met het CPS-model te maken werd de groep gevraagd om de uitdaging aan te gaan om het boardingproces op een vliegveld te verbeteren. In het uitgebreide exploratieproces is iedere deelnemer gevraagd drie foto’s te maken van:
1. Wat domineert je denken?
2. Wat is essentieel?
3. Wat wil je vermijden?
Wat geleerd?
In deze workshop heb ik geleerd hoe krachtig het is om een verhaal te verbeelden. We kunnen allemaal foto's maken, maar de verbinding met de CPS-methode maakt het vele malen sterker. Het gaat niet om de foto's, maar om het creatieve proces. In dat proces heb ik aan den lijve ondervonden dat ratio en intuïtie elkaar versterken. Je verhaal in woorden ontstaat gaandeweg doordat je op zoek gaat naar beelden rond een thema. Het is een hele goede manier om te starten bij de vraag waar je blij van wordt. Het richt op een positieve manier de persoonlijke focus. Het is een manier om verhalen los te krijgen en om het gesprek aan te gaan. Beter dan: Vertel je verhaal! Het is een hele praktische en laagdrempelige methode en eenvoudig toepasbaar met smartphones, iPads of andere mobiele apparaten van studenten.
Relatie met Avans
Het principe van verbeelden is in veel situaties toepasbaar. Een idee: Vraag docenten te verbeelden waar ze blij van worden in Avans, vergelijk de verhalen en ga het gesprek aan. Stel de vraag ook aan studenten en verbeter op basis van de gesprekken het onderwijs(proces).
Je kunt ook aan docenten vragen om hun onderwijsvisie te verbeelden om daarover in gesprek te raken. Wat is volgens jou goed onderwijs? Waar is dat zichtbaar?
Een ander idee is gericht op het keuzeproces van studenten. Naar Jelle Jolles die visualiseren en mentaliseren als twee hele belangrijke elementen ziet om studenten te helpen meer grip te krijgen op de materie. Vraag studenten niet: Hoe ziet je toekomst er uit? Maar: Hoe ziet een dag in de week van een accountant er uit? Verbeeld dat.
Een vierde idee is het inzetten van de kracht van verbeelding in het leerproces. De mogelijkheden zijn legio. Er zijn vast nog veel meer ideeën te bedenken hoe we in het onderwijs meer gebruik kunnen maken van de kracht van verbeelding…
Heb je een goede toepassing in gedachten? Deel het.
donderdag 23 juni 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten