woensdag 6 november 2013

Less is More: The Focused Power of Lean Learning

En dit was dan de werkvorm :)))

Session begins with talk about shift in education, from industrial model to agricultural/organic model (van doceren naar leren, van content naar context and Connection, van Classroom naar Flipped Classroom, van student is leeg vat naar iedere student is already 'shaped', van consumeren naar (co-)creƫren, from transmitting information to constructing knowledge, etc etc ... Aantal bewegingen die we in nl toch echt al gemaakt hebben).

Even tussendoor: dit jaar was de opdracht aan de Session-leaders: Less is more ... Ofwel 5 slides or less ... (verklaart hoe aantal sessies waren zoals ze waren)

Why is lean learning effective? (onder andere) we krijgen al te veel informatie aangeboden via scala aan kanalen. Leren moet dus slimmer en 'leaner' 

Key concepts: How to make learning lean?
W: wide angle view of performance 
I: individualize it (personalize it as much as you can) 
S: specify - day 1, our 1
E: escalate (what to do in case of failure)

In termen van beelden: in de industriƫle visie op leren. Gooien emmer kennis over de student heen ... Bij lean learning: geef hem eens lesje water ... En aanvullingen tijdens de route (denk aan marathon)

In temen van beelden van organic learning: breng de verbindingen tussen de neuronen verbinding voor verbinding aan en zorg voor herhalingen zodat de verbindingen sterker en duurzamer worden.

Hier bij dit alles past nadrukkelijk ook het concept van: five moments of learning need (ofwel jit-learning)
1. When learning for the first time
2. When wanting to learn more
3. When trying to remember and/or apply
4. When things change (I would add, when things change in a minor way.)
5. When something goes wrong

Four neuroscience principles: How to make ... Learning
S: spaced repetition (niet alles ineens dus, ofwel deel het slim op, en geeft ze mogelijkheden voor herhaling)
A: attention 
G: generate connections to the content
E: emotion



In de discussie bleek er onder de Amerikanen toch de nodige weerstand/aarzelingen ... Ja, maar, ze moeten een heleboel dingen toch ook gewoon (van buiten) leren ... En toen kwam dus ook het concept van probleemgestuurd leren weer langs :)) 

Geen opmerkingen: