Er is altijd ruimte voor face to face onderwijs naast - aanvullend op - volgend op - eLearning.
Denk alleen goed na wat je voor wat gebruikt: bijv. als je kennes van iemand moet verdragen op beperkt aantal anderen is face to face nog steeds de beste en meest betaalbare manier. Het is soms noodzakelijk 'de lucht te delen' ... Het heeft ook veel van 'stam'aspecten in zich bij face-to-face.
Leren is nog steeds heel effectief als mensen expertise kunnen delen door samen dingen te doen en met elkaar bezig te zijn :))) het gaat vooral om connected zijn ...
Vooronderstelling verder (en die is er altijd): er is een fysieke leeromgeving (ruimte) nodig voor wat we willen bereiken op de meest effectieve en efficiƫnte en economisch goedkoopste manier ... A Connected Classroom
A connected Classroom:
- in die ruimte niet het klassieke 'er is geen voorkant met projectschermen zo', maar in elke hoek zo'n faciliteit, die ook door iedereen te gebruiken is, los van elkaar, samen als een geheel.
- alle meubilair in de ruimte staat op wieltjes of wel alles is flexibel.
- er zijn samenwerkingsmogelijkheden beschikbaar ... Zoals beschrijfbare wanden en zo ...
- degene die ik uitnodiging in die ruimte zie ik als 'peer'. Zorg in die ruimte ook voor sceduled and on demand people you need, zodat alle mogelijke vragen beantwoord kunnen worden. Dat geldt voor zowel life als ingeblikt in duizenden video's van een paar minuten max die du moment te gebruiken zijn om op elke situatie-vraag in te kunnen gaan.
- Er staan ook camera's in de ruimte die de dingen opnemen .. Om te kunnen gebruiken en hergebruiken (ook voor anderen).
- Er worden ook anderen vanuit de praktijk van waar ze mee bezig zijn beschikbaar gemaakt om vragen aan te stellen, zodat de authenticiteit geborgd is.
Even militairtrainer deelde: voor al het leren van de militairen zijn drie essenties nodig;
- Headquarters content
- the context (inclusief the stories behind) verteld door een ander (maakt het betrouwbaarder)
- en the field thruth ofwel en hoe wordt het nu echt in praktijk gebracht.
Verder is in de ruimte nodig: mogelijkheden om te doen, te experimenten, te falen en fouten te maken. Zonder dit zal er geen leren zijn. (You fail your way to succes!). Het moet dus ook nadrukkelijk 'lab' elementen hebben. En helaas ... De failure opertunity is iets dat veel eLearning niet bevat!
En dit alles realiseren hoeft niet duur te zijn!
Conclusie: classrooms are not going to disappear ... They are changing! ... It is changing ... as is the teacher-facilitator in such a connected classroom!
Nodig:
- een nieuwe competentie set voor docenten/trainers/instructeurs ... Ze moeten de competentie van een lerende hebben!!
- reken af met wat een klas succesvol maakt (tijd en content) het gaat om interactie, spelen, experimenteren, fouten kunnen en mogen maken en zo ...
- verander de naam ... Spreek niet meer over een klaslokaal .. Geef het een naam, een 'brand'
Op deze manier wordt een fysieke leeromgeving (de connected Classroom) het beste maatje van eLearning, werkplek leren en zo ... Een krachtig instrument in het leren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten