donderdag 22 januari 2009

Developing Collaborative Technology in learning spaces: A practical guide
door Bejamin ambleton, Menko Johnson en Bruce Montes.

Een presentatie van viertal giga universiteiten in de VS (Boise State University, Loyola University Chicago, Stanford University, San Jose State University) over de manier waarop technologie samenwerkend leren kan ondersteunen. Onderscheid wordt gemaakt tussen fysieke en virtuele 'learning space'. De betreffende universiteiten investeren fors om samenwerkend leren en informeel leren mogelijk te maken door middel van bijvoorbeeld electronic classrooms met video capture/streaming, onsite full-time professional support by staff for students, incubator classrooms (geavanceerde lokalen) en informele leerruimtes. Basis is een 'institutional vision' over het belang van 'collaborative learning' en een brede aanpak om alle drempels zoals roosters, assessments, uneven student efforts, lack of facilities and lack of knowledge CL weg te nemen. Uit onderzoek (survey) blijkt een toename van betrokkenheid (engagement) van studenten in een met technologie verrijkte omgeving vergeleken met een technologie-arme omgeving. Door technologie zijn bewegingen van studenten in kaart te brengen. Zo blijkt dat samenwerkend leren met behulp van technologie niet voor 11 uur op gang komt (bioritme en leren?) maar doorgaat na bijeenkomsten tot laat inde avond. Er wordt nu in de aanpak een shift gemaakt van technologie naar learning outcomes. Daarbij wordt een relatie gelegd tussen leerdoelen, samenwerkend leren en de noodzakelijke technische faciliteiten. Verder valt op dat dit alles met onderzoek wordt gevolgd. Het verzamelen van data is van belang voor verdere ontwikkelingen en aanpassingen. Foto's volgen nog!

Geen opmerkingen: