vrijdag 23 januari 2009

Curricular uses of visual materials






Bijdrage van Liz Chermin

Samenvatting curricular uses of visual materials. A mixed-method institutional studie. Een onderzoek door Paula Lackie.
Een presentatie van een onderzoek naar studentengedrag en de behoefte aan ondersteuning bij het gebruik van visuele materialen. Een onderzoek uitgevoerd door studenten onder supervisie van een onderzoeker.
De studenten zijn door het onderzoeksteam ingehuurd en worden betaald. Als voorbereiding op het onderzoek hebben de studenten een aantal cursussen gevolgd. Waaronder het interpreteren van onderzoeksresultaten, wetenschappelijk schrijven en het analyseren van de visuele behoeften.
Interessante uitkomsten van het onderzoek:


Typen hulpvragen die studenten bij het maken van visuele opdrachten hebben.


Studenten blijken veel al ´s avonds te studeren

Uit het onderzoek blijk dat ze eveneens weinig ondersteuning vragen bij de professionals. Dit wordt veroorzaakt door de tijd en de plaats waar ze studeren. Ze maken veelal gebruik van de medestudenten om hun vragen te beantwoorden.
Interessant is dat de beleving van de professionals, docenten, ICT ondersteuner, mediathekers anders is. Zij vinden dat ze studenten veelal goed en veelvuldig faciliteren en helpen bij hun visuele opdrachten. Een ander belangrijk aspect dat hierbij aan de orde komt is dat studenten veelal onbekend zijn met de mogelijkheden voor hulp van professionals. Kortom hier ligt ook nog een opdracht voor de faculteit.

Het onderzoek is te vinden:
http://go.carleton.edu/cvum

Geen opmerkingen: