donderdag 4 juni 2009

The added value of using Facebook for Budsiness students and professionals

Bart Rienties Edineb 4 juni 2009: 16.00

Facebook: private Social Network Site (SNS)
Linkedin: professional SNS

SNS'ses influence job-searcher's strategies: direct application --> formal --> informal: met name over dat informele job-finding.

Het onderzoek hierover staat nog in de kinderschoenen ... er kwamen wel interessante dingen naar voren ... ofwel ens achter zijn presentatie aan.
Theorie:
- Strength of week ties
- The structual holes theorie
- Social Capital Theory

Deze drie zijn bij elkaar gebracht in een onderzoeksmodel naar het functionele van facebook en linkedin als het gaat om jobfinding ... Interessante resultaten zo op het eerste gezicht:
- week ties --> geen onderscheidend meer job-offers
- structural holes - -> wel voordeel
- groot social capital idem

--> met name de combinatie van die laatste twee (in meer netwerken én hoog social capital) lijkt een voordeel op te leveren! [en vooral lijkt voor job-finding Linkedin beter lijkt te werken dan Facebook]. .... heeft uiteindelijk weer véél met personal branding te maken!

Mijn conclusie:
Verschillende media actief gebruiken met goed onderscheid in wat waarvoor en wat er dus te publiceren. Weet wel dat uiteindelijk alles door iedereen te zien zal zijn. Onze studenten actief opvoeden in het gebruik van ... en gewoon accepteren dat het er is en zal blijven!

1 opmerking:

Eky Fioole zei

Een paar weken geleden verscheen hierover ook een groot artikel in het AD (krant). Hierin werden een aantal voorbeelden genoemd van de manier waarop werkgevers Linkedin inzetten om nieuw personeel te werven. Een van de geinterviewden hiervoor was Karin Winters (voorheen ROC Midden Nederland).