woensdag 3 juni 2009

Learning to Learn: Edineb sessie: 3-6-2009: 14.30

Learning to learn: Universiteit Twente; Bernadette Pol

Project gericht op propedeuse studenten leren leren (metacognitief niveau).

Het denken van Kaldeweij en gildedenken zijn de uitgangspunten.

Opzet: werken met drie basisvragen
- Know: weet ik waar het over gaat, wat ik moet doen en dergelijke;
- Able: ben ik in staat om het te doen en wat heb ik nodig om het ook te kunnen doen,
- Choice: welke keuze mot ik maken/maak ik voor de volgende leerstap
Voor een belangrijk is dit deel gebaseerd op het ontdekken eigen ervaringen, sterkte en zwakte, reflectie & feedback en nieuwe voornemens, experimenten en zo

Verder was de sluetel het gildedenken, dus leren met elkaar en van ekaar:
- freshman: de nieuwe student;
- the apprentice: de ervaren student;
- the master: de docent die het proces inricht, opdrachten verstrekt en dergelijke

Onderzoek naar invloed op studierendement heeft een toename getoond van behaalde studiepunten en het gebruik van herexamens om eea toch te halen.

Geen opmerkingen: